Zad. 1. Przy założeniu, że:
a = „trzy razy księżyc odmienił się złoty”
b = „pióro jest potężniejsze niż miecz”,
a=2b. Dlaczego?
Zad. 2. Wiedząc, że:
1. Lum-ka sen-tu vamar. - Chłopiec widzi psa.
2. Sen-ka lum-tu vamar. - Pies widzi chłopca.
3. Lum-tu vamar. - Chłopiec jest widziany.
4. Lum-ka ran-tu norab. - Chłopiec goni kota.
jak powiemy „Kot jest widziany”?
Zad. 3. Jakie znaczenie mają przyrostki -ka i -tu użyte w zdaniach w zadaniu 2?
Punktacja za czerwiec przedstawia się następująco:
3 punkty: Krystyna Lisiowska, redaktor z Warszawy; Liliana Ottlik, III LO Wrocław;
2,5 punktu (za kreatywne poszukiwanie rozwiązania w zadaniu 1): Agata Leśnicka, programistka z Gdańska; Daria Bumażnik, doktorantka na WCh UWr; Marzena Wąsiewicz, nauczycielka matematyki z Kajetan;
2 pinkty: Kasper Przenzak, analityk ryzyka z Krakowa; Anna Niżałowska, LO Góra; Ignacy Włodarski, SP 36 Wrocław; i Justyna Gręda, programistka z Krakowa.
Gratulacje!
Zad. 1.
a = „trzy razy księżyc odmienił się złoty” = metalepsja
b = „pióro jest potężniejsze niż miecz” = metonimia
Metalepsja zwana jest podwójną metonimią, stąd a=2b.
Zad. 2.
Ran-tu vamar.
Zad. 3.
-ka to końcówka oznaczająca osobę lub rzecz, która wykonuje czynność (podmiot).
-tu to końcówka oznaczająca osobę lub rzecz, podlegającą czynności (dopełnienie). Dodana do czasownika, oznacza stronę bierną.